تاثير قصه کودکانه بر زندگي و آينده ي کودک يک امر ثابت شده است به طوري که امروزه کارشناسان براي برخورد با کودک پرخاشگر و لجباز روش قصه درماني را پيشنهاد مي کنند. فوايد قصه خواند براي کودک را بيشتر بشناسيد.


چرا بايد والدين براي کودکان فصه بگويند


تاثير قصه گويي و فوايد داستان کودکانه بر تربيت کودک کمکي بزرگ به والدين است. کودک شما اختلالات رفتاري دارد که شما بعد از امتحان کردن هزار و يک راه متاسفانه گاهي به تنبيه رو مي آوريد اما بهتر است دست نگاه داريد و با اصول و روشهاي درست تربيت کودک با قصه خواندن بيشتر آشنا شويد.


گاهي يک قصه مي تواند تاثيري بر زندگي و آينده ي کودک بگذارد که ده ها آموزش از آن عاجز است


اختلال هاي رفتاري طبقه اي از رفتار کودک است. کودکاني که رفتارشان به اين طبقه تعلق دارد از ميزان شرارت و شيطنتي که ويژگي گروه سني آن هاست پا را فراتر مي گذارند. آن ها به طور جدي حقوق مسلم ديگران را زير پا مي گذارند و يا قوانين عمده اجتماعي را خدشه دار مي کنند. گاهي بسياري از کودکان از نظر هيجاني نيز با مشکل رو به رو مي شوند و در معرض افسرده شدن قرار مي گيرند. اختلالات هيجاني رفتاري به شرايطي اطلاق مي شود که در آن پاسخ هاي هيجاني و رفتاري در مدرسه با هيجان هاي فرهنگي، سنتي، و قومي تفاوت داشته باشد؛ به طوري که در عملکرد تحصيلي فرد، مراقبت از خود، روابط اجتماعي، سازگاري فردي، رفتار در کلاس و سازگاري در محيط کار نيز تأثير منفي داشته باشد. اغلب کودکان با اختلالات رفتاري احساسات منفي دارند و با ديگران بدرفتاري مي کنند. در بيشتر موارد، معلمان و هم کلاسي ها آن ها را طرد مي کنند، در نتيجه فرصت هاي آموزشي آنان کاهش مي يابد. به رغم مشکلات فراواني که اين کودکان با آن مواجه اند، بيشتر آن ها تا سال ها پس از ورود به مدرسه شناسايي نمي شوند مگر اين که اختلالات رفتاري و مشکلات تحصيلي آنان تشديد شود.


بسياري از بزرگسالان تحمل رفتارهاي کودکان با اختلالات رفتاري را ندارند و به تنبيه آنان نيز متوسل مي شوند. اين کودکان در مقايسه با همسالان بهنجار خود در جنبه هاي مهم زندگي محدوديت دارند و در تعاملات اجتماعي با مشکلات جدي مواجه اند. ناتواني هاي اين کودکان از رفتارهاي آن ها ناشي مي شود. قصه درماني در سال هاي اخير به صورت يکي از فنون بازي درماني مطرح شده است. استفاده از قصه درماني به مثابه يک فن درماني فقط به درمان مشکلات روان شناختي کودکان منجر نمي شود. در قصه درماني فرض بر اين است که تغيير در زبان و ادبيات قصه هاي زندگي فرصت هاي جديدي براي رفتار و روابط با ديگران ايجاد مي کند.


 


تاثير و فوايد قصه خواندن برکودکان


کودکان از طريق داستان ها و افسانه ها با حقايق و تجربه هاي زندگي آشنا مي شوند. تأثيرپذيري از شخصيت هاي قصه، تقويت قدرت فهم و بيان، پرورش خلاقيت، آموزش زبان و افزايش گنجينه واژگان کودکان نيز از ديگر تأثيرهاي آموزشي و تربيتي داستان سرايي به شمار مي روند. در واقع داستان خلاقيت گسترده اي است که با آن هر فردي مي تواند عقايد به ظاهر نامعقول را بازيابي و آن ها را جايگزين و استفاده سازنده از آن ها را مطرح کند.


داستان سرايي به مثابه تدبيري مداخله اي براي آموزش مي تواند دانش آموزان را به کشف معناي منحصر به فرد بودن خود ترغيب کند و توانايي آن ها را براي برقراري ارتباط واقعي بين افکار و احساسات افزايش دهد. مهارت هاي کلامي مي تواند توانايي دانش آموزان را براي حل و فصل اختلاف بين فردي به صورت آرام و توأم با بحث و گفت و گو افزون سازد. بيان داستان و نيز گوش فرا دادن به آن دانش آموزان را به بهره گيري از تخيلاتشان تشويق مي کند. اين تخيل قوي مي تواند اعتماد به نفس و انگيزش شخصي را در دانش آموزان افزايش دهد، زيرا آنان خود را براي نيل به اميال و آرزوهايشان شايسته و توانا تصور مي کنند.


تاثير قصه گويي بر درمان مشکلات رفتاري کودکان


قصه ها مي تواند از نظر تربيت اجتماعي، عاطفي و اخلاقي در کودک نيز موثر واقع شوند


قصه ها مي تواند از نظر تربيت اجتماعي، عاطفي و اخلاقي نيز موثر واقع شوند و بسياري از مقررات، هنجارهاي اجتماعي و دستورالعمل هاي زندگي را منتقل کنند. چگونگي روبرو شدن با مشکل ها، حل آن ها و بسياري از الگوهاي رفتاري در گروه ها و طبقه هاي مختلف اجتماعي و سني در داستان ها بيان مي شود. اگر والدين يا درمان گران قادر به فهم افکار سري کودک يا شناسايي احساس هاي پنهان او باشند، هر اندازه تفسيرهاي انجام شده نيز درست باشند، باز اين فرصت از کودک گرفته مي شود که خود از طريق شنيدن پي در پي داستان و تفکر درباره آن به احساس رويارويي موفقيت آميز با مشکل خود دست يابد. به همين دليل است که رويکردهاي داستاني به روان درماني تأکيد دارد و قصه ها در چگونگي رفتار و واقعيت هاي کودکان نقش موثري ايفا مي نمايد. قصه ها به کودکان راه حل هايي ارائه مي دهند که غيرمنتظره و شگفت انگيز و در عين حال شدني و مثبت هستند. تلاش پژوهش گران و درمان گران منجر به استفاده از ادبيات و قصه و قصه درماني شده است.


برخي از مسائل کودکان با مشکلات عاطفي و رفتاري از ضعف آگاهي و بهره نبردن از مهارت هاي اجتماعي، الگوي کلامي صحيح، رفتارهاي جامعه پسندانه، مهارت هاي ارتباطي و دوست يابي، مسئوليت پذيري، و غيره ناشي مي شود؛ پس آموزش اين مهارت ها به اين کودکان ممکن است تا حدودي از بروز اين مشکلات پيشگيري کند. درمان گران و روان شناسان کودک مي توانند جديت بيشتري براي استفاده از قصه در مداخله هاي درماني کودکان و نوجوانان نشان دهند و والدين و معلمان بهتر است استفاده گسترده تر از قصه هاي هدف دار را در برنامه هاي آموزشي و تربيتي کودکان بگنجانند به خصوص که اين امر در سنت تربيتي فرهنگ ما جايگاه خاص خود را هم دارد.


در اين جا چند نمونه از راهبردهاي مهارت هاي اجتماعي را ذکر مي کنيم که مربيان مي توانند براي آموزش آن ها از داستان استفاده کنند و براي اين که کودک مطالب را بهتر درک کند از سوال هاي نيمه سازمان يافته نيز کمک بگيرند. اين راهبردها به کودکان پرخاش گر کمک مي کند تا تمايلات و رفتارهاي پرخاش گرانه خود را مهار کنند.


- پيوستن به فعاليت هاي ديگر


- ابراز خشم با لحن آرام


- ترک صحنه


- نپذيرفتن تقاضاهاي ديگران به شيوه اي مودبانه


- يادآوري سودمندي و مزاياي رفتار مناسب


- ناديده انگاشتن رفتار نامطلوب ديگران


- استفاده از جمله هاي تلفيقي


- هم دلي کردن

تاثير قصه گويي بر رفتار و آينده کودکان

تأثير لالايي و قصه گويي بر يادگيري

اهميت داستان گويي در افزايش يادگيري و رشد ذهني کودکان

مي ,ها ,قصه ,کودکان ,کودک ,رفتاري ,آن ها ,مي تواند ,قصه درماني ,استفاده از ,مهارت هاي ,تربيت اجتماعي، عاطفي

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دانلود سرا tilapila عشق اباعبدالله mobileandtablets سلامت کودکان negintabti معرفی بهترین برندهای لوازم آرایشی و بهداشتی و فروش محصولات زناشویی تبلیغ پارسی بانک پاورپوینت سنگواره ها